12.2.09

FlapJacks



ons bad in Engeland in verbouwing


Als ik heimwee heb, maak ik wat een engelse snack. Je kunt het daar op elke straathoek krijgen, de Engelsen zijn er echt dol op. Je hebt er voorverpakte varianten van met allerlei verschillende smaakjes en toppings. Mijn favorieten waren van mijn vriendinnetje B (als BEE), die bakte ze als de beste. Het is voor de zoetekauwen onder ons, maar er zitten ook genoeg dingen in die gezond zijn. Ik heb wel eens geprobeerd om suiker weg te laten of ze te injecteren met gezonde olie ipv boter. Dat werkt dus niet. Je kunt ze zelfs voor de helft in gesmolten chocolade dopen.

Ik zou zeggen, geniet er gewoon van en je hebt genoeg om de hele straat ervan mee te laten genieten.

Ingrediënten

250 g boter of margarine,
3 el ahornsiroop (natuurwinkel of etos),
3 el honing,
125 g bruine basterdsuiker,
450 g havermout,
75 g gedroogde kersen (natuurwinkel),
75 g gedroogde blauwe bessen, cranberrys of rozijnen(natuurwinkel),
70 g gedroogde pruimen pit verwijderen en fijnsnijden,
70 g gedroogde abrikozen fijngesneden,
70 g pecannoten grof gehakt,
70 g amandelen grof gehakt

Verwarm de oven voor op 180 graden

Smelt de boter in een grote steelpan of hapjespan, waarin alle ingredienten kunnen. Roer de ahornsiroop, honing en bruine suiker erdoor en blijf verwarmen tot alle suiker is opgelost. Neem de pan van het vuur eb roer de rest van de ingredienten erdoor. Verdeel het mengsel over de bodem van het bakblik met een rubber spatel of paletmes tot het glad en compact is. De hoogte van het mengsel moet 1-2 cm zijn. Bak de flapjacks in het midden van de oven +/- 30 min., of tot de havermout bovenop en opzij begint te kleuren. Laat het bakblik op een rooster afkoelen, maar snij de flapjacks voordat ze helemaal koud zijn in rechthoeken. Neem de flapjacks uit het bakblik wanneer ze helemaal afgekoeld zijn.

3 opmerkingen:

Elly zei

hihi , volgens mij gaan mijn kinderen van jou houden .
Hier eigenlijk nooit koekdingen oid in huis , maar jou baksels smaken wel zo ;) en mogen ze van mij allemaal proberen . Dus namens hen bedankt voor je recept ;-)0 tis vast weer lekker

Daan zei

(jammer, ze hebben hier geen kwijlende silies...)

FLAPJACKS
EN EEN RECEPT!!!
Guusje - wil je met me trouwen?!!
(dit is een grapje, by the way...)

Guusje zei

Daar komt de bruid! ;-)